Opravy výfukových systémů
Velké procento majitelů vozidel mylně zaměňuje pojem výfukový systém za výfukové potrubí. Ve skutečnosti se jedná o propracované zařízení, které má zajistit plnění emisních norem (legislativně vyžadovaných v době, kdy byl vůz vyroben). Takové zařízení se skládá z několika dílčích komponent, které v různé míře podléhají opotřebení.
Stejně, jako každý typ motoru má svá specifika, liší se i výfukové systémy. Jsou výrobci vozidel neustále zdokonalovány. Jejich složitější provedení, které má zajistit plnění stále přísnějších emisních limitů vyžaduje použití dílů, které se dříve nepoužívaly. To s sebou může přinášet nové závady, které na starších vozech nebylo nutno řešit:
- u naftových motorů se často potýkáme s pojmem filtr pevných částic (např. DPF),
- výkonnější naftové a v poslední době i benzínové motory využívají turbodmychadlo (lidově "turbo"),
- u obou typů motorů se setkáváme s opotřebeným nebo poškozeným katalyzátorem, atd.
Výměna turbodmychadel
Jednou z nejčastějších závad na výfukovém systému je porucha turba. Poruchy si všimnete díky razantnímu snížení výkonu vozu (některá auta téměř přestanou jet), kdy se navíc rozsvítí kontrolka motoru:
Provádíme výměny turbodmychadel naftových i benzínových motorů. V případě zájmu a v případě, že turbo není zcela poškozeno jsme schopni zajistit jeho opravu.
Opravy a výměny filtrů pevných částic (DPF, FAP...)
Novější dieselové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic, který slouží k zachycení sazí. Jeho životnost závisí na kvalitě nafty a funkčnosti všech sytémů motoru (Lambda sonda, turbo, katalyzátor, atd.), podle zkušeností se však můžeme bavit o 200 000 - 250 000 km. V průběhu životního cyklu jsou filtry pevných částic u některých vozů katalyticky čištěny řídící jednotkou motoru, kdy se pomocí paliva cíleně zvýší teplota. Tento proces však po určité době nestačí pro úplnou obnovu filtru a vůz znatelně ztrácí na výkonu - filtr na konci životnosti je zachycen na obrázku níže. V takové chvíli se musí filtr nechat mechanicky vyčistit a nebo kompletně vyměnit, přičemž výměna vyjde majitele vozu v dlouhodobém časovém horizontu podstatně levněji, než čištění.
Příprava na emise
Častým případem, proč auto neprojde emisemi, je vada na výfukovém systému. Tou bývají chyby katalyzátoru, špatnou funkci Lambda sondy nebo výše nastíněné filtry, turba a jiné vady. Může se také jednat o netěsnost na samotném potrubí, způsobenou stárnutím materiálu (korozí) nebo průrazem.
Viz. také článek: příprava na emise